De Creative Cooling Group verhuist naar de voormalige Britse legerbasis in Rietbroek Herentals.

De hele site werd gerenoveerd met een aansluitende nieuwbouw. De producent van koeldisplay's in winkels en verdeler van airco's, wil verrassen met een 'coole' aanpak.  Alles binnen de visie van de Heylen Group.

Bezoekers vergaderen er in een sauna of ijsblok en het hele gebouw doet dienst als showroom. Het bedrijf haalt ook letterlijk de muur tussen arbeiders en bedienden weg.

Creative Cooling Group koos voor renovatie van de oude legerloodsen met aansluitende nieuwbouw

"Duurzaamheid moet je ook koesteren als het geld kost", redeneert CEO Sven Danneels. "Dus kozen we voor het duurdere maar veel duurzamer hergebruik van de oude gebouwen.

Duurzaamheid is dus geen modewoord. We zoeken naar steeds meer energiezuinige koeltechnieken. Maar duurzaamheid gaat ook over mensen. Daarom is er bij ons letterlijk geen muur tussen de 'fabriek' en de kantoren, maar wel een transparante wand.

Ook creativiteit staat in onze naam. We zijn creatief in onze producten, maar ook in onze aanpak. Bezoekers vergaderen in een vergaderzaal aangekleed als sauna of een ijsblok. Een knipoog naar onze sector maar ook een statement over onze creatieve aanpak."

Sahara en Noordpool

De grootste activiteit in het nieuwe complex is de 'Cool Factory'. Voor zowel bekende multinationals als kleine lokale merken bouwt het bedrijf 'coolers'. Dat zijn open koelkasten waar je, bvb in een supermarkt of een refter, gekoelde producten kan uitnemen.

Denk maar aan frisdrank en yoghurt(drinks) bvb. Die coolers worden op maat van de klant gemaakt in alle mogelijke vormen.

"Duurzaamheid is cruciaal", vervolgt Sven Danneels. "Onze klanten willen zuinige en milieuvriendelijke oplossingen. Die verwachting samen met de nood aan creatief maatwerk, maakt dat wij onszelf elke dag moeten heruitvinden. Elke oplossing testen we in onze klimaatbox.

Dat is een testcel waar we zowel de Sahara als de Noordpool kunnen simuleren om in detail te meten hoe onze toepassing in die omstandigheden presteert."

Airco

In het nieuwe complex huist ook de distributeur voor België en Luxemburg van Sinclair.

Dat is een in het buitenland zeer bekend merk van aircotoepassingen. Dat merk wil vanuit Herentals nu ook de markt hier veroveren. "We tonen alle praktijktoepassingen verspreid over ons gebouw", verduidelijkt CEO Sven Danneels.

"Het is dus ook een levende showroom. De klant ziet of voelt meteen of het Sinclair-product werkt. Ook hier staat duurzaamheid centraal. Wij realiseerden hier dankzij de innovatieve toepassingen van Sinclair 52% CO² reductie."

Groothandel

"Laatste bedrijf in de 'Cool Factory' is de groothandel AFM Refrigration. Naast een vestiging in Kontich verhuisde het filiaal van Grobbendonk mee naar Herentals.

Koeltechniekers worden er geholpen met advies en onderdelen. Naast een afhaalbalie is er ook een nachtcontainer voor afhalingen na de kantooruren."

Duurzaam werken

"De aandacht voor duurzaamheid gaat verder dan energie en milieu. Ook de duurzaamheid in de werkrelaties is cruciaal op de nieuwe site. Tussen arbeiders en bedienden staan geen muren, maar een transparante wand.

Iedereen, van CEO tot arbeider, eet ook elke dag samen tussen de toestellen in de eigen 'Food Market'. "Duurzaam samenwerken is hier belangrijk", besluit Sven Danneels.

"Op die manier is iedereen even betrokken bij ons verhaal. Dat maakt ons sterker en wendbaarder in een zeer concurrentiële omgeving. In de 'war for talent' zijn die aanpak en dit gebouw zeer sterke wapens."  Beelden S. Loopmans/Nnieuws.